Rozbiórka budynku, podobnie jak budowa, wymaga nie tylko zachowania przepisów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, ale również znacznej wiedzy z zakresu prawa budowlanego.

Zobacz naszą nowoczesną Mapę Geoportal360

Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, Art. 3, roboty polegające na rozbiórce obiektu budowlanego należą do robót budowlanych. Z uwagi na powyższe, aby móc rozpocząć prace rozbiórkowe należy uzyskać ostateczną decyzję o pozwoleniu na rozbiórkę, którą wydaje starosta.

Rozbiórka budynku powoduje jego fizyczne „zniknięcie” z powierzchni działki oraz usunięcie numeru administracyjnego. Takie czynności uruchamiają postępowanie administracyjne mające na celu doprowadzenie do zgodności stanu rzeczywistego ze stanem ewidencyjnym.

Kiedy potrzebne jest pozwolenie na budowę (rozbiórkę), a kiedy wystarczy zgłoszenie do właściwego organu

Pozwolenie na rozbiórkę obiektu budowlanego może być wydane po uprzednim:

  1. przeprowadzeniu oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko albo oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000, jeżeli jest ona wymagana przepisami ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;
  2. uzyskaniu przez inwestora, wymaganych przepisami szczególnymi, pozwoleń, uzgodnień lub opinii innych organów;
  3. wyrażeniu zgody przez ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej – w przypadku budowy gazociągów o zasięgu krajowym lub jeżeli budowa ta wynika z umów międzynarodowych.

Przeczytaj: Decyzja środowiskowa – kiedy jest potrzebna i jak ją uzyskać

Pozwolenie na budowę nie jest wymagane w przypadku rozbiórki:

  1. budynków i budowli – niewpisanych do rejestru zabytków oraz nieobjętych ochroną konserwatorską – o wysokości poniżej 8 m, jeżeli ich odległość od granicy działki jest nie mniejsza niż połowa wysokości;
  2. obiektów i urządzeń budowlanych, na budowę których nie jest wymagane pozwolenie na budowę, jeżeli nie podlegają ochronie jako zabytki (Art. 31. 1. Prawo budowlane).

Właściwy organ może nałożyć obowiązek uzyskania pozwolenia na rozbiórkę na wyżej wymienione obiekty, jeżeli rozbiórka tych obiektów może spowodować:

  • zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia;
  • pogorszenie stanu środowiska lub stanu zachowania zabytków;
  • pogorszenie warunków zdrowotno-sanitarnych;
  • wprowadzenie, utrwalenie bądź zwiększenie ograniczeń lub uciążliwości dla terenów sąsiednich.

Zgłoszenie rozbiórki do właściwego organu

Rozbiórka obiektów budowlanych – budynków i budowli ujętych w punkcie 1), wymaga uprzedniego zgłoszenia organowi administracji architektoniczno-budowlanej.

W zgłoszeniu należy określić rodzaj, zakres i sposób wykonywania tych robót. Zgłoszenia należy dokonać przed terminem zamierzonego rozpoczęcia robót budowlanych.

Organ administracji architektoniczno-budowlanej, w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia, może – w drodze decyzji, wnieść sprzeciw. Jeśli tego nie zrobi, wówczas można przystąpić do wykonania robót budowlanych (rozbiórkowych).

Organ administracji architektoniczno-budowlanej może z urzędu, przed upływem terminu – tj. 21 dni, wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Wydanie zaświadczenia wyłącza możliwość wniesienia sprzeciwu oraz uprawnia inwestora do rozpoczęcia robót budowlanych.

W przypadku nierozpoczęcia wykonywania robót budowlanych przed upływem 3 lat od określonego w zgłoszeniu terminu, rozpoczęcie tych robót może nastąpić po dokonaniu ponownego zgłoszenia.

W razie konieczności uzupełnienia zgłoszenia organ administracji architektoniczno-budowlanej nakłada na zgłaszającego, w drodze postanowienia, obowiązek uzupełnienia, w określonym terminie, brakujących dokumentów, a w przypadku ich nieuzupełnienia – wnosi sprzeciw w drodze decyzji. Nałożenie obowiązku uzupełnienia, w określonym terminie, brakujących dokumentów, przerywa bieg terminu wniesienia przez organ w drodze decyzji sprzeciwu na wykonanie prac rozbiórkowych.

Roboty zabezpieczające i rozbiórkowe można rozpocząć przed uzyskaniem pozwolenia na rozbiórkę lub przed ich zgłoszeniem, jeżeli mają one na celu usunięcie bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia. Rozpoczęcie takich robót nie zwalnia od obowiązku bezzwłocznego uzyskania pozwolenia na rozbiórkę lub zgłoszenia o zamierzonej rozbiórce obiektu budowlanego.

Przeczytaj: Czym jest samowola budowlana – jakie grożą za nią kary

Jak uzyskać pozwolenie na rozbiórkę budynku?

Aby uzyskać pozwolenie na rozbiórkę obiektu budowlanego należy w starostwie, wydziale architektoniczno-budowlanym złożyć stosowny wniosek.

Do wniosku należy dołączyć:

  • zgodę właściciela obiektu na prowadzenie prac rozbiórkowych, wymaganie dotyczy nawet przypadku rozbiórki obiektu własnego;
  • szkic usytuowania obiektu budowlanego;
  • opis zakresu i sposobu prowadzenia robót rozbiórkowych;
  • opis sposobu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i mienia;
  • pozwolenia, uzgodnienia lub opinie innych organów, a także inne dokumenty, wymagane przepisami szczególnymi; nie dotyczy to uzgodnienia i opinii uzyskiwanych w ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko albo oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000;
  • w zależności od potrzeb, projekt rozbiórki obiektu.

Koszty związane z uzyskaniem pozwolenia na rozbiórkę

Opłaty z tytułu złożenia wniosku i rozpoczęcia procesu administracyjnego to koszt 36 zł. W przypadku powierzenia załatwienia sprawy pełnomocnikowi, koszt złożenia wniosku zwiększa się o 17 zł.

W przypadku braku dokumentów właściwy organ upomni o ich złożenie w określonym terminie. Należy jednocześnie zwrócić uwagę na terminowe dostarczenie dodatkowych dokumentów, które powinno nastąpić w okresie 7 dni od dnia podjęcia informacji o konieczności uzupełnienia wniosku. W przypadku niezachowania terminu na uzupełnienie wniosku, wniosek nie zostanie załatwiony pozytywnie, a wniesione opłaty przepadną.

Od decyzji – pozwolenia na rozbiórkę przysługuje prawo wniesienia odwołania do wojewody, za pośrednictwem starosty, w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.

Przeczytaj: Inwentaryzacja budowlana – kiedy i jak jest wykonywana

Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.

Foto: Pixabay.com

Geoportal360.pl

Posted by Joanna